Thursday 11 July 2013

Utflykt till Bertilshult

OBS! Varning för långt inlägg.

I måndags kom Emma och hämtade mig och Freja så spenderade vi några dagar hemma hos dem ute på landet.

Det första vi gjorde när vi kom dit var att börja jobba på brännan, dock var inte Freja så framgångsrik utan är fortfarande blek som ett spöke.


Freja fick även gunga i hänggungan som Emma och David har på altanen. Hon har inte gungat förut och tyckte det var väldigt spännande. 


Mitt i allt detta gungande fick jag en sticka i stortån, snyft. Fick gräva ut den med en pincett så det började blöda. Emma var snäll nog att förse mig med ett plåster så jag inte skulle förblöda.


Gungan var även ganska sövande... Tycker om ställningen med benen. Min lilla knäppgök är sin far upp i dagen!


Till middag skulle det ha blivit grillat. Men just som Emma stoppade fläskfilén på grillen så tog deras gasol slut, vilket gjorde det lite smått svårt att grilla den. Det fick bli ugnsbakad fläskfilé istället med Emmas egenodlade färskpotatis. Det tog jag dock ingen bild på.

På kvällen var vi alla sugna på något gott så Emma ställde sig och gjorde chocolate molten lava cakes. Små chokladkakor med krämig kladdig mitten som vi åt tillsammans med glass.


Jag fick för mig att äta upp mitten först, för den är ju godast. Dock hade jag inte tänkt steget att om man börjar med att äta upp den kladdiga mitten har man sedan bara de fasta sidorna kvar, blev lite torrt. Torrt med gott!


Nyvaken Freja på tisdagsmorgonen.


Emma satt och tjatade om hur sugen hon var på kanelbullar under hela måndagen, man kan tydligen inte köpa färdiga bullar så vi fick snällt ställa oss och baka bullar dagen efter då vi köpt nödvändiga ingredienser. Ja jag var med och bakade, jag hjälpte till att göra smöret mjukt, det räknas!


På kvällen gjorde jag chinchillas (quesadillas för er andra) och till efterrätt smarrade vi arlas mjukglass. Jag tycker den var helt ok, dock lite omständigt för en strut mjukglass.  


David blev sugen på bananbröd så jag bakade ett till honom i onsdags. Jäklar vad god den blev! Så enkelt och så gott. Borde jag göra oftare. Får se till att ha lite övermogna bananer hemma oftare helt enkelt.


Det var lite ruggigt, blåsigt och kallt på onsdagen så vi bestämde att vi skulle tända en brasa och grilla marshmallows. Dock när det blev sen eftermiddag sprack det upp och blev sol och vindstilla, typiskt! Dock var Emma snäll och tände en brasa ändå. Det var gott tills olyckan var framme...


Eller jag kanske ska säga tills dumheten kom. Jag pillade på en marshmallow som jag precis tagit ur elden så en bit fastnade på mitt finger så jag brände mig. Fick till och med en brännblåsa, snyyft! Det är farligt att vara ute på landet tydligen.


Vi tog en promenad i området för att gå och utforska ett gammalt sågverk som låg längst en av skogsvägarna. Om jag inte minns fel stod det att sågverket var från 1600-talet (om inte ännu tidigare). Häftigt att det fortfarande står kvar! Verkade även fortfarande vara i bruk då det låg färskt sågspån under sågen och vad såg ut som ganska nyligen sågade plankor. 



Spenderade sista timmen, innan Emma skjutsade hem oss igen, ute i solen och njöt av att bara vara. Även om en viss liten blev kinkig och trött efter ett litet tag.


Dagarna har gått i solens och matens tecken kan jag i alla fall påstå. Hoppas vi kan göra om det igen innan sommaren lämnar oss, eller åtminstone nästa år igen!

Nu ska jag gå och sova och ladda batterierna för en ny dag imorgon, godnatt.

No comments: