Wednesday 27 July 2011

Stockholmsresan

Här kommer Sthlmsresan i bilder, OBS långt inlägg!

Vi stannade i Ulricehamn för att käka frukost, blev ett riktigt gourmetmål..... host.

Efter vi stannat för frukost var det min tur att köra, ser ni koncentrationen!? Det regnade som tusan när jag började köra, typiskt!


Svea älskar att åka bil. Vi bestämde ju att hon skulle få åka med sele i baksätet. Kände mig lite smått skeptisk till selet när hon innan vi började köra från Göteborg redan hade dragit sig ur det, för att komma fram till husse som stod utanför bilen. Men det gick faktiskt bra efter det! Hon skötte sig väldigt bra i bilen.

Pigg


Tröttare


Tröttast, det är jobbigt att åka bil.



När jag och Emma (mest jag!) blev för varma stannade vi till vid en bensinmack och drack redbull. Jag passade på att byta om från jeans till shorts lite sådär diskret bakom bildörren.


När vi kom fram till Stockholm åkte vi direkt till morsan och grillade. Det var riktigt mumsigt.


Mark skickade en bild till mig. Jag vill tolka det som att Dusk saknade mig väldigt väldigt mycket.


Efter vi grillat bjöd mamsen på tårta. Det var tydligen en Pernillatårta (visste inte ens att det fanns??). Synd bara att den hade gelé på ovansidan, det har jag väldigt svårt för. Men i övrigt var den god.


Medans vi åt satt Svea fast i långkoppel som jag knutit fast i en skruv vi hade i marken. Tyckte att det kändes underligt när jag skruvade upp den när vi skulle gå. Hundrackarn hade lyckats böja den! Hon är inte lite stark den vovven.


När vi kom "hem" (vi sov hos brorsan och hans flickvän) bestämde jag att Svea skulle få sova med mig i bäddsoffan, det kunde ju vara mysigt nu när vi var på minisemester. Det var INTE mysigt kan jag säga. Hon vred och vände på sig. Puttade ut mig så att jag knappt hade något utrymme alls att sova på. Vad jag lärt mig av detta? Att ALDRIG ha Svea i sängen hemma. Usch och fy vilka oroliga nätter jag haft (måste väl erkänna att det var liiiiite mysigt också men inte tillräckligt mysigt för att tillåta det hemma).


På morgonpromenaden såg vi svanbebisar. Det som var roligt (syns iof inte på den här bilden!) var att det annars också bodde änder precis vid svanarnas bo! Dem levde i en fin harmoni änderna och svanarna. Men vilka fula vingar svanbebisarna hade, såg lustiga ut.


I skogen hittade Svea en passande pinne som hon skulle bära med sig.


Mamma hade köpt ben till henne som hon ratade totalt när hon fick det. Men dagen efter hemma hos brorsan smaskade hon i sig hela. Hon kan vara lustig...


Natti!


På promenaderna gick vi över en bro för att komma in i skogsområdet. Natten mellan söndag och måndag regnade det en hel del. På måndagsmorgonen möttes vi av den här synen. Ett träd hade knäcks och rasat ner över bron. Det går vilt till i Stockholm serrni!


Köpa en gris?


Nedan kommer bilder från hundträningen med Fredrik Steen. Vi var på en hundklubb ute i Vallentuna. Det var mysigt där, grönt och fint.




Det var 20hundar där med sina ägare så det var en hel del människor och djur. Men det gick smidigt, Svea skötte sig utmärkt.


Fästinggräset! Jag hittade en fästing kravlandes på Svea och Emma hittade en kravlandes på min telefon. Det var skitmycket trollsländor där också, skitstora var dem! Stackars Emma blev (nog, vi vet inte säkert men vi misstänker det) biten av en broms också. Det är farligt att vara ute i naturen.


Emmas konstnärliga bild.... (?)


Fokus, jepp jepp!



Labradoren bredvid oss fick vatten så hon blev avis så vi fick också gå och hämta vatten.



PÖSS!


En av höjdpunkterna med dagen var att Fredrik kallade Svea för en trevlig hund. Då blev jag stolt i mattehjärtat. Det var kul att få bekräftat att han är precis så som han uppträder i sitt TV-program. Väldigt jordnära människa som inte anser att han sitter inne på alla svar och vet bäst. Uppmuntrade mig som hundägare att kämpa vidare med nya "verktyg".


Trööööööööööött efter en dags träning.



Jag har haft en suverän helg. Det har varit skitskoj.

Kändes otroligt skönt efter träningsdagen att veta att jag på något sätt är på rätt väg med Svea. Vi har haft det ganska jobbigt med henne men har nu fått bekräftat att mycket av det hon gör gör hon för att hon är just en schäfer. Jag fick svar på alla mina frågor och lite till. Träffen var bättre än vad jag hade kunnat förvänta mig.

Nu ska jag kolla lite på TV och sen sova i MIN säng, UTAN hund.

1 comment:

Elinor said...

Vad härligt ni verkar haft det!!! Verkligen kul med att det går framåt med Svea!

Jag gillar verkligen Fredriks metoder, han är inte så militärisk. Jag har en hund som jag hjälper (eller hjälper mer dess ägare) å försöker få ägaren att släppa på det här med det militäriska inlärningssättet.

Hoppas att du sov gott i din säng, haha Chenda får ibland sova i sängen å då är det precis samma sak, hon buffar å snarkar å rör sig å håller på, å så blir det så JÄÄÄÄÄÄÄÄKLA varmt!!

/Elinor