Sunday 4 March 2012

En värdefull läxa

Ikväll lärde jag mig en väldigt värdefull läxa. Oftast när jag inte är ensam hemma (förutom när vi sover) så struntar jag i att låsa ytterdörren. Det kommer jag nog aldrig mera strunta i.

Klockan var ca 23:30. Jag stod i sovrummet och hade precis avslutat att rengöra kattlådorna, Emma satt i soffan och kollade på TV och väntade på att reklamen ska ta slut.

Helt plötsligt började Svea att skälla och yla. Emma trodde att det bara var David som kommit in, han kanske kommit på att han glömt någonting och kommit tillbaka för att hämta det? Emma kikade runt hörnet ut mot ytterdörren i alla fall för att se. Till hennes förvåning var det inte alls David.

Eftersom jag stod i sovrummet hade jag ingen aning om vad det var som hände. Jag hörde att Svea började skälla och yla, hon hade väl bara sett någonting röra sig utomhus. Det är inte helt ovanligt att hon kan börja skälla "utan anledning". Jag gick ut från sovrummet för att lugna ner hunden. Varpå jag ser att Emma är vid ytterdörren och försöker få in Svea i sin bur, men dom är inte ensamma.

En tant som bor granne med oss står vid den öppna ytterdörren. Vad ville hon vid den här tiden? Behövde hon låna någonting? Hade det hänt något? Innan jag hann reagera eller få grepp om situationen hade hon gått in i lägenheten och stängt dörren bakom sig. Det var inte förrens Emma försökte förklara för henne att hon var i fel lägenhet som jag begrep vad det handlade om. Hon lutade sig ner mot Svea, som tur var nu var i sin bur och fasthållen av Emma. Vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända.

När jag kom närmre kände jag hur hon STANK sprit. Hon hade heller inget mer än bara en tröja på sig, BARA en tröja. Jag försökte också förklara för henne att hon var hos sin granne och att hon hade gått fel. Men hon fortsatte bara försäkra oss om att hon var på rätt ställe. Hon gick vinglande in mot köket (ligger ca 1m från ytterdörren) och förstod inte alls vad jag och Emma babblade om.

Det slutade med att jag fick ta tag i hennes arm och beslutsamt leda henne ut ur köksingången, ut ur min lägenhet och gå med henne till sin lägenhet. Hennes händer var kalla, undra hur länge hon hade varit utomhus i den 1gradiga kylan utan kläder!? Där ute såg jag att det var en stor pöl utanför hennes dörr så hon hade troligtvis kissat där ute så jag ville inte gå med henne ända fram när jag bara hade strumpor på fötterna. Men jag stod kvar ute tills jag såg att hon gått in och stängt dörren efter sig.

Sedan var det bara till att försöka lugna ner mig och moppa golvet, hon hade ju gått in med kiss på fötterna (eller vad det nu kunde tänkas vara...). Tacka gudarna för att Emma var här kan jag bara säga! Läskig upplevelse men är tacksam för att det gick bra. Nu i efterhand är jag nog mest orolig för att tanten ska ha gått ut igen och förfrysa. Har haft koll i fönstret men inte sett henne så hon måste nog ha däckat hemma eller något.

Näe nu måste jag försöka sova. Vill ju inte vända för mycket på dygnet. Sen är jag ju inbjuden på Vasaloppskanelbullefrulle imorgon bitti vid 8:00, om jag är vaken då dvs!

Herrå.

No comments: