Friday 26 August 2011

Nattduksbord

Vad ni ser på bilden? Det är mitt nattduksbord som vi tydligen (dvs Mark) har bestämt ska vara fullproppat med tvättade kläder. 

Vilket konstigt ord - nattduksbord. Var tvungen att googla lite på det.

Från wikipedia: "Nattduksbord (även nattygsbord eller sängbord) är en låg möbel vid sidan om sängen. Det är avsett för sådant som man vill använda innan man somnar och då man vaknar, som väckarklocka, böcker eller glasögon.

Så det är ett bord där man dukar upp för natten? Eller ett bord för sin nattduk? Fick googla vidare.

"Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde 'toalettbord'. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i ennattduk.

Nu har jag iallafall lärt mig något nytt denna dag. Tack igen internet!

Nu måste jag sova, måste ju vara utvilad inför midnattsloppet imorgon kväll. Tjing!

(vad poängen med inlägget var? Who knows. Började tänka på vilket underligt ord nattduksbord egentligen var och tyckte att ni också behövde uppmärksammas på det!)




2 comments:

therese said...

lite som örngott! också väldigt märkligt, men googla det :)

Myaraq said...

Måste bordet vara lågt då?

Mitt är inte det. Mycket högre än sängen.

Och du? Tack för kunskapen.