Thursday 15 April 2010

Boktips 6 & 7

Ännu en bok skriven av Marklund som handlar om journalisten Annika Bengtzon (direkt fortsättning på Nobels Testamente). Denna bok handlar om hur Annika gräver i en död polis förflutna, vad hände egentligen när han dog? Vem mördade honom? Varför blev han mördad?

Jag tycker att boken var bra. Tycker om att boken började där den tidigare hade avslutats, kändes som att jag påbörjade ett nytt kapitel i Nobels Testamente. Den är spännande och jag ville inte lägga ner boken medan jag läste. Rekommenderar dessa böcker! Snart ska jag börja läsa den tredje boken.


Flyga drake handlar om två vänner som växer upp i Afghanistan. Amir - rikemanssonen och Hassan - hans tjänare. Deras samvaro rasar samman när Amir sviker sin vän. I och med Sovjets invasion flyr Amir och hans pappa till USA, men hur kan Amir leva ett "normalt" liv efter vad han gjorde mot Hassan?

Jag tycker att boken var intressant. Väldigt gripande bok som väcker många känslor. Genom läsandet av boken fick jag torka många tårar. Men jag känner att jag slog ihop boken med en ökad förståelse för hur det ser ut i Afghanistan. Även om det var fiktion kändes det som en verklig berättelse, bra skriven bok. Rekommenderar den starkt. Rekommenderar även "Tusen strålande solar" som Khaled Hosseini också skrivit.


Nu måste jag göra mig i ordning och dra till pedagogen.

No comments: