Wednesday 31 March 2010

Boktips 5

Har nu läst ut Jens Lapidus andra bok "Aldrig Fucka Upp".


Den följer samma tema och upplägg som "Snabba cash". Boken handlar om Stockholms undervärld. Man följer tre olika karaktärer: Mraudo - arab som precis kommit ut från kåken och beblandar sig med juggemaffian, Thomas - polisen som inte alltid håller sig inom lagens ramar, Niklas - legosoldat som kommit hem från Irak och vill göra något för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Ju längre fram i boken man kommer desto klarare blir det hur karaktärerna är kopplade till varandra. Precis som Jens första bok tyckte jag att denna var bra. I boken kommer "gamla" karaktärer från första boken in och gästspelar. Jag tyckte detta var en nice touch, man fick en klar koppling till den första boken på detta sätt. Med tanke på att de var ganska lika kände jag att detta behövdes. Det var absolut inte en dålig bok, men jag föredrog nog den första boken. Lite bättre tempo i den tror jag. Ser fram emot om det kommer att komma en nr3!



Vi har nu fått upp alla våra saker på hyllorna hemma i vardagsrummet. Det känns otroligt skönt. Var kul när Mark packade upp kartongen som vi hade packat ner allt i. Lite som julafton. Massvis med saker jag hade glömt att vi hade. Som Wall-e exempelvis! Han är ju hur söt som helst. Man kan t.o.m. koppla in mp3-spelare till honom och spela musik. Han dansar och pratar med en om man säger någonting i hans närhet. Katterna tyckte inte om honom så mycket dock, tror de mest tyckte han var läskig. Nu vågar man ju bjuda hem folk utan att behöva skämmas över att det är saker och kartonger överallt!

Måste verkligen skriva min hemtenta idag, orkade inte ta tag i det måndag eller tisdag. Jag gick ut i måndags även fast det regnade. Gick in till stan - lämnade tillbaka boken på pedagogen - gick hem. Tog mig totalt ung.2½timmar, men då gick jag och handlade på vägen hem också. Var kall, trött och hungrig när jag kom hem. Åt brunch och sen la jag mig ner för att läsa (runt 15:30), måste ha somnat för jag vaknade när Mark kom hem runt 17:30 snåret, ooooops.

Igår låg jag i soffan och kollade på Uppdrag granskning mestadels av dagen. Mådde inte alls bra efteråt, fan va folk gör mig illamående! Tittade bl.a. på ett inslag som handlade om FN-soldater, poliser, militärer och hjälparbetare som sexuellt utnyttjade kvinnor i Kongo - där de var placerade. Köpte sex av dessa kvinnor och tog dem som "flickvänner" som de kunde ringa upp för bootycalls. Jag blir så ÄCKLAD av dessa människor. HUR I HELVETE KAN MAN KÖPA SEX AV KVINNOR SOM MAN SKA BESKYDDA!?!?!?!?!? Jag tycker att ni ska gå in på SVTplay och kolla på avsnittet, sändes 27januari.

No comments: