Tuesday 9 March 2010

Mat

Jag stod precis och gjorde lunch till mig själv, medan jag stoppade in kycklingen vi ska ha till middag i ugnen. Har börjat slarva med lunch, får dåligt samvete. Banan, ett glas mjölk och ett knäckebröd med philadelfia på. Mår illa eftersom jag drack mjölk före jag åt av bananen eller knäckebrödet. Tror jag har någon form av laktosintolerans, men vägrar att göra det officiellt!

Jag har precis börjat lära mig att äta frukost, vilket jag är stolt över att jag gör varje morgon, havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk. Känns som en bra start på morgonen, jag kan erkänna att jag är piggare om dagarna nu. Bättre sent än aldrig?

När jag växte upp åt jag aldrig frukost på vardagsmorgnarna. Mamma låg och sov när jag och min bror gick upp och vi brydde oss inte om att ordna frukost på morgonen. Ofta på helgerna gjorde mamma frukost till oss, eftersom vi alla gick upp senare då. Kommer ihåg på sommaren då vi skulle lyxa till det lite och köpa nybakade källarfranskor från Vivo Gesters. Jag eller brorsan satte oss på cykeln och trampade iväg för att köpa bröd i centrum.

Tror jag ska försöka jaga rätt på en halsduk/scarf/sjal imorgon. Jävligt kallt om nacken ju! Kunde ingen med kort hår ha varnat mig!

Någon som har tips på hur en punkare såg ut i slutet av 80-talet kan ni väl maila mig: pernilla.ellis@gmail.com eller skriva i kommentaren här!

Vet ni vad jag lyckade göra inatt? Jag lyckades skrämma Munchkin som satt på lådan så hon sprang ut ur den och bajsade på sig på golvet. Det var inte avsiktligt mina vänner, jag skulle ju bara gå till köket!

Pernillas Wiki kattfakta:
  • Katten har 32 muskler i vardera öra, som hjälper katterna att vinkla och vrida dem, till exempel för att lokalisera byte eller rovdjur.
  • Katten ser sex gånger bättre än en människa i mörker, men är liksom vi blinda i totalmörker.
  • En huskatt sover ca 16 timmar per dygn.
  • Den kan springa upp till 50 kilometer i timmen, men bara under korta spurter.
  • En katt kan ofta göra vertikala hopp, från stillasittande, på upp till 2 meter (Vilket jag har märkt då jag har lyckats skrämma dem en hel del).
  • Katter inte kan ryta

Ack! Munchkin sitter i fönstret och Death bite'ar (Cats are also known to make chirping or chattering noises when observing prey, or as a means of expressing interest in an object to nearby humans. When directed at out-of-reach prey, it is unknown whether this is a threatening sound, an expression of excitement or frustration, or an attempt to replicate a bird-call)! Bäst att jag gömmer mig....

(Mark sa att jag borde publicera minst en bild till varje inlägg, så här kommer en)



2 comments:

Daniela said...

Älskar bilden :) Ser nästan ut som mumin ju (en mumin som håller andan...)!

Snart kan vi vara kattmammor ihop. Får kattemammor umgås med lattemammor?

Panini said...

Japp, så länge man inte klär sin katt i barnkläder och lägger dom i vagn! :D