Thursday 11 March 2010

Vissa har det roligt...

Detta kom jag hem till idag:


Vilka små kräk! Inte konstigt att de var så gosiga och trevliga när jag kom hem! Hmpf

Igår var en jobbig dag, idag känns livet lite bättre. Dock börjar sommarjobbs- och extrajobbs-stressen växa inom mig. Ibland är det jobbigt att vara student, men jag är ganska säker på att det kommer att lösa sig. Emmis har sagt att det är mycket troligt att jag kan få sommarjobb där hon arbetar, vilket får mig att slappna av en gnutta.

Idag i skolan gjorde vi en intressant övning. Vi fick papper med 10 olika (fiktiva) personer beskriva sedan skulle vi rangordna dessa utefter vilka vi tyckte om mest -> sämst. Det var bl.a. personer som en kvinna som gjorde abort + steriliserade sig utan att berätta för sin man. En 4barns pappa som spenderade all sin tid på jobbet fast hans hustru ville att han skulle vara hemma mer med familjen, dock arbetade han bl.a. med att bygga upp sjukhus i u-länder. En flicka som ville leva "hippieliv" sålde sex för att överleva, blev gravid, tog hjälp av soc för att skaffa bostad etc även fast hon hade välbärgad familj som hon inte ville fråga om hjälp etc etc.

Det var väldigt intressant att sitta i grupper efteråt och diskutera vad man tyckte och varför man hade rangordnat personerna som man gjort. Sen skulle vi också i grupperna komma överrens om en rangordning - vilket skapade en del vilda diskussioner med vi löste det till sist (med en del kompromisser och majoritetsbeslut).

Näe tror det är dags för lite läsning ut samhällskunskapsboken, YIPPI!

VAFAN NU ÄR DE SMÅ GLINEN PÅ PAPPERSKORGEN IGEN, RAAAAAAAAAAAAWR

No comments: